Over de Spoorzone

We ontwikkelen de stationsomgeving tot een dorpsentree, waar het goed en veilig wonen, werken en reizen is. Een entree waar we trots op kunnen zijn en die een impuls en inspiratie voor de omgeving biedt.

We maken een goede en veilige verbinding tussen noord en zuid, een onderdoorgang voor langzaam verkeer, een aantrekkelijk stationsgebied, veilige perrons en geluidswerende maatregelen. En ook een frisse, groene en moderne uitstraling van de omgeving rond het station die past binnen Rijen. 

Samen met inwoners, bedrijven, diverse betrokken organisaties, NS, ProRail, de provincie Noord-Brabant en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben we de plannen uitgewerkt voor een mooie, veilige en gezonde omgeving rond het spoor. Het is nu zover: het ontwerp is klaar en we gaan starten.

766e52e4-b04b-480f-86d4-4bc83f897906.png

Wat we gaan doen

Omdat er veel ideeën en plannen samenkomen in het gebied rondom het spoor in Rijen spreken we ook wel van programma Spoorzone. Het gaat dus om een totaalaanpak van het gebied, waarbij er veel gaat gebeuren:

  • Nieuwe perrons aan beide zijden van het spoor
  • Vervangen van een overweg en een overpad naar het huidig middenperron door een onderdoorgang voor langzaam verkeer
  • Nieuwe toegangen tot het station
  • Een fietsenstalling aan beide kanten van het spoor
  • De aanleg van de snelfietsroute Tilburg-Breda op het stationsplein aan de Noordzijde
  • Geluidsschermen langs het spoor
  • De aansluiting van de omringende straten zoals Stationsstraat, Constance Gerlingsstraat Julianastraat, Parallelweg, Karel Doormanstraat en Saksen Weimarstraat

Daarbij is er aandacht voor:

  • Overlast van spoortrillingen
  • Geluidsschermen buiten de stationsomgeving
  • Brandweerzorg Rijen Zuid
  • Renovatie van de militaire wijk

Goed om te weten

ProRail werkt met het Meerjarenprogramma Geluidsanering aan het stiller maken van het spoor. Dat doen ze vooral door het plaatsen van geluidsschermen, raildempers of het treffen van gevelmaatregelen. ProRail heeft een saneringsplan gemaakt. Hierin staat op welke plekken en welke geluidsmaatregelen nodig zijn om het geluid van het spoor te verminderen. ProRail heeft deze maatregelen in kaart gebracht.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot op 19 november 2024 om het saneringsplan vast te stellen. Het plan is nu definitief. Je kan het besluit en de maatregelen online bekijken. Het is nog niet bekend wanneer de geluidsschermen geplaatst worden en hoe ze eruit gaan zien. Op een later moment bespreken we dit met bewoners die aan het spoor wonen en te maken krijgen met de geluidsschermen.

Over deze website

Op deze projectpagina kan je stap voor stap volgen in welke fase het project is. Je kunt reacties plaatsen op berichten en vragen stellen. Het communicatieteam Spoorzone van de gemeente beheert deze pagina. Meer informatie over het programma Spoorzone vind je ook op de website van de gemeente: gilzerijen.nl/spoorzone.