Bij NK richten we ons op uw eigen kracht en op wat u zelf wilt en kunt. U heeft de regie over uw eigen leven. Wij helpen u om uw doelen te bereiken. U kunt hulp van onze behandelaars, maar ook ondersteuning van ervaringswerkers krijgen. Wij zien ervaringsdeskundigheid als een belangrijke toevoeging aan onze behandeling en zorg! Wij helpen u bij voorkeur in uw eigen omgeving, maar indien nodig via een opname in een van onze klinieken. Cliënten die met justitie in aanraking zijn gekomen worden begeleid door de verslavingsreclassering of behandeld door onze forensische afdelingen. Mensen die advies of meer informatie willen, of hun pillen willen laten testen, kunnen terecht bij onze preventie afdeling.
Telefonische Advies & Informatie
Binnen onze organisatie hebben wij een telefonisch Advies & Informatie (A&I) hulplijn die voor iedereen vrij toegankelijk is en waar iedereen antwoord krijgt op zijn of haar vraag. Het is het eerste (vrijblijvende) contact dat met onze organisatie gelegd kan worden.
Bij A&I stromen dagelijks vele tientallen mailtjes en telefoontjes binnen. De meest gehoorde openingszinnen:
Aan de hand van dit soort vragen geven we advies aan naasten van verslaafden, onder andere door inzicht te geven in de mechanismen die verslaving in stand houden; handvatten aan ketenpartners en andere professionals, onder andere door kennisoverdracht; en natuurlijk ondersteuning aan potentiele cliënten, en moedigen we hun gedragsverandering aan. Daarnaast krijgen we ook veel informatieve vragen binnen over gebruik en middelen en wat deze met je doen.
Naast het beantwoorden van deze vragen, hebben we ook deze taken: